| Contact

Locatie:

> Home > Algemeen > De-vereniging

De vereniging

De Tilburgse Watervrienden is een zwemvereniging die op 1 maart 1963 is opgericht.
Momenteel hebben wij ruim 700 leden en ongeveer 100 vrijwilligers, die zich op geheel vrijwillige basis inzetten voor onze vereniging.

Al onze vrijwilligers die zwemlessen geven aan zowel junioren (4 t/m 17 jaar) als senioren (vanaf 18 jaar) zijn gediplomeerd. Alle opleidingen zijn erkend door de Nederlands Culturele Sportbond, waarbij onze vereniging aangesloten is. De diploma's zwemleider A, A+ en B zijn erkend door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Wij leiden niet alleen op voor het Zwem-ABC waaraan verder op deze internetsite meer aandacht wordt besteed, maar ook voor hogere diploma's en andere takken van de zwemsport. Het Zwem-ABC is zowel voor junioren als senioren.

De manier waarop bij de Tilburgse Watervrienden zwemles gegeven wordt, is een speelse en ontspannende manier, waarbij de leerlingen centraal staan. Dit houdt in dat er met veel plezier maar toch hardwerkend zwemmen geleerd wordt. In de meeste gevallen bestaan de groepjes uit vier tot acht leerlingen.

Verder heeft de Tilburgse Watervrienden een ongeveer 50 koppen tellende wedstrijdgroep. Deze groep doet zowel mee aan de landelijke NCS competitie als aan de Zuid - Nederlandse competitie. Ook wordt er één maal per jaar aan een internationale wedstrijd deelgenomen. Buiten het zwemmen om organiseert de wedstrijd groep jaarlijks diverse activiteiten zoals sponsorzwemmen, Grote Clubactie, een feestavond voor jong en oud tijdens de bekendmaking van de clubkampioenen en één maal per jaar een disco avond voor de jeugd.

De Tilburgse Watervrienden heeft ook een afdeling synchroonzwemmen en figuurdrijven. Deze sport, ook wel bekend als "ballet in het water", kent verschillende onderdelen. Naast het behalen van de verschillende diploma's binnen het synchroonzwemmen, zwemmen de meisjes uitvoeringen op muziek. De synchroonzwemgroep doet mee aan verschillende landelijke wedstrijden en andere activiteiten, zoals de jaarlijkse meerkamp. Tot slot wordt er door de commissie synchroonzwemmen en figuurdrijven regelmatig een spetterende show in het eigen zwembad georganiseerd, waarbij alle leden hun kunsten in het water aan het publiek kunnen tonen.

De Commissie Evenementen van de Tilburgse Watervrienden organiseren jaarlijks diverse activiteiten die niet of nauwelijks iets met de zwemsport te maken hebben. Op tweede Paasdag gaan we met groot en klein, paaseieren zoeken in de bossen. Dit is ieder jaar een groot succes. Met Pinksteren gaan we drie dagen op kamp. Ieder jaar wordt er gezorgd voor een nieuw thema. Dit thema spreekt iedere keer weer de jeugd tot en met 13 jaar zeer aan. Het is dan ook gezellig kamperen in de bossen met Pinksteren. Ook met Sinterklaas organiseert de commissie bezoek van pieten op het bad die natuurlijk niet met lege handen komen.

Zwemvereniging Tilburgse Watervrienden

Aangesloten bij de Nederlandse Culturele Sportbond